میهن اسکریپت

با ایجاد بانک اطلاعاتی صندوق‌ها نیازی به مراجعه نیست، کلیک کنید، کافی است

با ایجاد بانک اطلاعاتی صندوق‌ها نیازی به مراجعه نیست، کلیک کنید، کافی است

واحد فناوری اطلاعات صندوق‌های بازنشستگی، پس‌ از ماه‌ها مطالعه و تلاش موفق شد با ایجاد یک بانک اطلاعاتی و سامانه جامع اینترنتی، زمينه ارائه بخش عمده‌ای از خدمات صندوق‌ها را به صورت « on line» به بازنشستگان فراهم نمايد. سرپرست واحد فناوری اطلاعات صندوق‌ها در گفت‌وگو با «زندگی‌نو» با بیان این مطلب در زمینه آغاز آزمایشی سامانه جامع اینترنتی و بانک اطلاعاتی بازنشستگان نفت توضیحاتی ارایه و ضمن آن از پیشکسوتان صنعت نفت درخواست کرده است با حضور فعال در فضای مجازی و مراجعه به  پایگاه اینترنتی موجود ، ضمن کمک به توسعه و تکامل این سامانه و شکل‌گیری ارتباط دوسویه، تجربه‌های ارزشمند خود را در قالب رهنمود و پیشنهاد در اختیار گردانندگان این مجموعه قرار دهند.

کاربر یا ارباب رجوع

حقیقت این است که بسیاری از بازنشستگان در کشور ما تمایل چندانی به حضور در دنیای مجازی ندارند و ترجیح می‌دهند «کاربر»اینترنت و سامانه‌های الکترونیک نباشند و «ارباب‌رجوع» باقی بمانند. شاید به این دلیل که اینترنت را باور ندارند و گمان نمی‌کنند درخور اعتماد باشد و کاری برای‌شان انجام دهد. براساس امکاناتی که صندوق بازنشستگی نفت با صرف هزینه و وقت بسیار فراهم آورده، هر یک از اعضای خانواده بزرگ صنعت نفت می‌تواند با ورود مستقیم به نشانی اینترنتی www.Baznaft.ir و کلیک بر روی عنوان «سامانه جامع اطلاعات بازنشستگان» و بدون واسطه از تازه‌ترین اطلاعات مربوط به خود در ارتباط با صندوق‌ها باخبر شود.
برای مثال: چه زمانی وام دریافت کردم؟ چند قسط باقی مانده؟ آیا می‌توانم بار دیگر از تسهیلات جامع وام استفاده کنم؟ یا آخرین بار که به مجتمع محمودآباد رفتیم، چه تاریخی بود؟ چگونه می‌توانم درخواست اینترنتی خود را در سایت قراردهم؟ چند روز طول می‌کشد تا مسؤولان پاسخ بدهند؟و …
براساس امکاناتی که به همت مدیریت صندوق‌ها و به کوشش واحد فناوری اطلاعات ایجاد شده، بازنشستگان می‌توانند با ورود به نشانی اینترنتی و سایت اعلام شده، برخی اطلاعات نادرست و یا تغییر یافته مربوط به خود و اعضای خانواده را اصلاح و به روزرسانی کنند. یا طی درخواستی در سامانه نسبت به اصلاح آن اقدام نمایند. صندوق بازنشستگی نفت با ایجاد یک بانک اطلاعاتی و پایگاه اینترنتی، موجبات تعامل و ارتباط دوسویه بین صندوق و کاربران(بازنشستگان) را فراهم آورده تا از یک سو بازنشستگان نیازی به انجام سفر درون شهری خسته کننده و مراجعه حضوری درگیرودار آلودگی هوا، ترافیک و … نداشته باشند و با چند «کلیک» به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند و از سوی دیگر کارکنان صندوق‌ها با آرامش و شتاب بیشتر، پاسخگوی نیازها و خواسته‌های متنوع و متعدد همکاران بازنشسته باشند. هرچند هیچ«کلیک»ی، نمی‌تواند جایگزین لذت دیدار روی بازنشستگان محترم نفت و خانواده مکرم‌شان شود.

بخش‌های سه‌گانه

علی سرمدی سرپرست واحد فناوری اطلاعات صندوق‌ها ۲۹ سال پیشینه فعالیت در صنعت نفت دارد که ۱۴ سال آن در صندوق‌ها سپری شده است. به گفته وی، این واحد در حال حاضر در سه بخش به فعالیت ادامه می‌دهد: در بخش زیرساخت شبکه، از مجموعه ستاد صندوق‌ها و کاربران آن‌ها و ساختمان‌های ششم و نهم و همچنین دفاتر نمایندگی پشتیبانی فنی و حمایتی به عمل می‌آورد و با استفاده از خطوط مخابراتی و اینترانت، خدماتی را به طور متمرکز به مراکز یاد شده ارایه می‌کند.
در بخش سامانه‌های اتوماسیون و آرشیو، همه دفاتر صندوق‌ها از سال ۹۱ به سامانه اتوماسیون اداری(Eorg) وصل شدند. این سامانه قابلیت‌هایی دارد که با بالفعل شدن امکانات آن، افزایش بهره‌وری در ارایه خدمات را موجب شده است. به نحوی که هر سال دست کم به میزان ۳۰درصد از حجم مکاتبات کاغذی کاسته شده و در حال حاضر حدود۹۵درصد مکاتبات دفاتر نمایندگی با استفاده از این سامانه به طور متمرکز و بدون کاغذ انجام می‌شود و در نتیجه همه مکاتبات و پیگیری‌ها قابل دسترسی است و به روند فعالیت‌ها در واحدهای مختلف نیز شتاب می‌بخشد. از دو سال پیش به این سو، در خصوص اتصال مراکز و شرکت‌های همسو با صندوق‌های بازنشستگی به سامانه(Eorg)، اقدام‌هایی انجام دادیم که همچنان ادامه دارد.
آقای سرمدی می‌افزاید:

۳۰۰هزار پرونده

اقدام دیگری که از سال ۸۴ به این سو آغاز شد مکانیزه کردن بایگانی با حدود ۳۰۰هزار پرونده بود که در سه طبقه از ساختمان صندوق‌ها قرار داشت. مدیریت صندوق‌ها درصدد است این مکانیزه‌سازی را به دفاتر نمایندگی نیز تسری دهد تا صرفه‌جویی‌‌های مورد نظر به عمل آید. سرپرست واحد فناوری اطلاعات از شکل‌گیری اندیشه‌ای در ذهن رییس هیات رییسه صندوق‌ها یاد می‌کند:


اهداف طرح جامع

زمستان سال ۹۲، رییس هیات رییسه صندوق‌ها ایجاد یک سامانه جامع و بانک اطلاعاتی را که بتواند به صورت«برخط» در خدمت اطلاع‌رسانی و ارایه خدمات به بازنشستگان باشد در دستور کار این واحد قرار دارد. ما با توجه به رهنمودها و راهنمایی‌های مهندس رحیمی برنامه‌ریزی‌ها و طراحی‌های اولیه را انجام دادیم و در پی آن در نشست‌هایی، نظرها و پیشنهادهای مدیران صندوق‌ها را دریافت کردیم. حاصل کار ما طرحی جامع با سه هدف عمده به شرح زیر بود:

  •  ارایه خدمات روزآمد در حداقل زمان و کم‌ترین نیاز به حضور و در عین حال با حداکثر سرعت و دقت پاسخ‌گویی به اعضای صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت به ویژه بازنشستگان و بازماندگان به عنوان ولی‌نعمتان اصلی.
  • افزایش میزان رضایتمندی و تکریم ارباب‌رجوع در حداقل زمان و با بهترین کیفیت در روند ارایه خدمات
  • ایجاد سامانه نرم‌افزاری روزآمد و متکی بر فناوری‌های نوین و دانش محور در حوزه فناوری اطلاعات، متعلق و در اختیار صندوق‌ها که به عنوان مکمل و با کمک سامانه جامع نیروی انسانی شرکت ملی نفت ایران، نیازهای نرم‌افزاری حال و آینده ارکان مختلف صندوق‌ها و اعضای آن را پوشش دهد.

طراحی سامانه نوین

آقای سرمدی می‌افزاید:
پیش از این، سامانه‌ای که به طور مستقل پاسخ‌گوی کلیه نیازهای صندوق‌ها در زمینه‌های یاد شده باشد، وجود نداشت و سامانه‌هایی هم که به واسطه شرکت ملی نفت مورد استفاده قرار می‌گرفت، پاسخ‌گویی کاملی نداشت به همین دلیل مصمم شدیم سامانه نوین را به گونه‌ای طراحی کنیم که علاوه بر خدمت‌رسانی به بازنشستگان، مورد استفاده همکاران در صندوق‌ها نیز قرار گیرد و بر شتاب فعالیت‌های روزمره در جهت خدمت‌رسانی به بازنشستگان بیفزاید.


اینترنت و اینترانت

سرپرست واحد فناوری اطلاعات، از ارایه اطلاعات مورد نیاز به کاربران خبر می‌دهد:
انتقال و تداوم به روزرسانی اطلاعات به عنوان فعالیتی روزمره در این بخش با استفاده از فناوری‌های ایجاد شده در حال انجام است و می‌توان به کمک آن، اطلاعات مورد نیاز را در اختیار بازنشستگان و کاربران قرار داد.
وی با اشاره به فعالیت هم‌زمان در دو بستر اینترنت و اینترانت می‌افزاید:
یکی از چالش‌های مهم که دارای ابعاد امنیتی در سطحی گسترده است، فعالیت هم‌زمان در دو بستر اینترنت و اینترانت است.
قرار است ارتباط بازنشستگان با سامانه مورد بحث دوسویه باشد به این معنا که ضمن دریافت اطلاعات قبلی، اطلاعات تازه و درخواست‌های خود را نیز به سامانه تزریق کنند. بدیهی است در این حالت، لازم است هر دو شبکه اینترنت و اینترانت به طور هم‌زمان مورد استفاده قرار گیرد که در این صورت لازم است این همپوشانی بدون از دست رفتن پاره‌ای از اطلاعات با استفاده از روش‌های خاص انجام شود.

بهره‌برداری آزمایشی

آقای سرمدی می‌گوید: بیش از ۹۰درصد طراحی این نرم‌افزار انجام شده و در دو محیط اینترنت و اینترانت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
محیط اینترنتی سامانه مورد بحث را از دی ماه ۹۳ به طور آزمایشی و موقت فعال کرده‌ایم تا جابه‌جایی اطلاعات و کارکرد سامانه‌ها را در محیط اینترنت آزمایش کنیم. در ضمن از برخی بازنشستگان و چند دفتر نمایندگی خواستیم وارد این محیط اینترنتی شوند تا بتوانیم با شناسایی اختلال‌های احتمالی، مشکلات را برطرف کنیم.
آقای سرمدی سپس از آغاز به کار یک پایگاه اینترنتی اطلاع‌رسانی به بازنشستگان و دریافت اطلاعات از آنان خبر می‌دهد:


پایگاه اختصاصی

در اسفندماه ۹۳، پایگاه اینترنتی«Baznaft.ir» فعال شد و لینک آن در سایت «Bazneshaste.com »نیز قرار گرفت تا مورد استفاده همکاران قرار گیرد.
بازنشستگان و خانواده‌هایشان از این پس می‌توانند در این سامانه به اطلاعات شخصی و پرسنلی و بخش عمده‌ای از خدمات ارایه شده ازجمله خدمات رفاهی، وام، پاداش تحصیلی، درمان، صندوق شهید تندگویان و گواهی حقوق و … دسترسی داشته باشند. این امکان در سامانه پیش‌بینی شده که بازنشستگان در صورت نیاز تغییرات و اصلاحات لازم را در اطلاعات مندرج در سامانه انجام دهند و برای مثال، شماره جدید(پلاک) خانه مسکونی خود را با شماره قدیم جایگزین کنند و یا اطلاعات جدید را به سامانه بیفزایند.
در بخش درخواست‌ها هر بازنشسته‌ای می‌تواند از فرم‌های درخواست اصلاح اطلاعات، انتفادات، پیشنهادات، نظرسنجی، درخواست صدورگواهی، وام و سایر درخواست‌هایی که به تدریج اضافه خواهد شد استفاده و در قسمت‌های پیش‌بینی شده آن‌ها را پیگیری نمایند که امید است با همراهی و همکاری همه دست‌اندرکاران و دعای خیر بازنشستگان عزیز شاهد توسعه روزافزون خدمات الکترونیک باشیم.